Sydney

torstai 30. tammikuuta 2014
Sijainti: Byron Bay, Australia
Yön yli kestävä bussimatka välillä Melbourne-Sydney oltiin alun perin optimistisesti kuviteltu nukkuvamme. Ensin ei malttanut nukkua kun oli valoisaa ja näki maisemia, sitten oli liian kylmä tai kuuma tai vain huono asento, ettei uni tullut. Alkumatka kannatti kuitenkin tuijotella ulos bussin ikkunasta, sillä eläinbongaustuloksena neljä ihkaelävää kengurua nähty!

Ensimmäinen päivä Sydneyssä aloitettiin (jälleen) huonosti nukutun yön jälkeen. Näköjään paikasta toiseen siirtyminen on vaan melko raskasta, sillä lähes jokaisessa uudessa paikassa ensimmäinen päivä on mennyt enemmän tai vähemmän väsymyksessä. Olimme jo etukäteen päättäneet, että Sydneyn kokoisessa kaupungissa paikallisliikenteen käyttö olisi välttämätöntä. Niinpä ostimmekin MyMulti3 -kortit, joilla saa liikkua kaikilla alueilla niin busseilla, raitiovaunuilla, junilla kuin lautoillakin. Hintaa viikon kortilla (halvin, vaikka olemmekin Sydneyssä vain neljä päivää) oli noin 50 euroa, mutta kortti maksoi itsensä takaisin. Sydneyn paikallisliikenne ei ollutkaan yhtään niin helposti aukeava kuin Melbournen, mutta hyvin sitä aina perille löysi. Ensimmäisenä päivänä menimme illalla bussilla Sydneyn satama-alueelle katselemaan maisemia. Sieltä siirryimme lautalla Darling Harbouriin ja lopulta junalla kaupan kautta takaisin hostellille. Sunnuntaina Sydneyssä oli Australia day:n kunniaksi monenlaista tapahtumaa, joten halusimme edellisenä iltana käydä nopeasti katsomassa paikkoja.

Sydney oopperatalo

Sunnuntaiaamuna pakkasimme piknikeväät mukaan ja suuntasimme Sydneyn satama-alueelle The Rocks:iin. Alueella oli päivän aikana erilaista ohjelmaa, kuten lentokoneen ylilento, tall ship -laivojen ohiajo, laskuvarjohyppyjä, musiikkia ja muuta. Istuimme useamman tunnin puistossa nautiskellen ohjelmasta ja eväistä. Omien eväiden lisäksi tarjolla oli ilmaiseksi virvoitusjuomia ja vettä, sekä "hodareita".

Kävimme pyörähtämässä myös oopperatalon luona ja läheisessä puistossa ennen kuin siirryimme Darling Harbouriin, jossa Australia day jatkui puheiden ja musiikin parissa ja illan kruunasi näyttävä ilotulitus. Ilotulitus oli sovitettu musiikkiin ja sitä oli täydennetty erilaisilla valoilla. Hostellille tuli kävelyreissu, sillä julkiset olivat tupaten täynnä ja oli turha jäädä odottamaan, että mahtuisi johonkin kyytiin, sillä reilu puolessa tunnissa olisi perillä kävellenkin. Upea päivä upeassa Sydneyssä!

Yksi monista Australia Dayn koristelluista paraativeneistä

Kolmas Sydneypäivä oli pyhitetty pyykinpesulle ja Manly:lle. Pyykinpesun vaiheista ei varmaan erikseen tarvitsee kertoa, mutta Manly sijaitsee noin 45 minuutin lauttamatkan päässä Sydneyn satama-alueesta. Kävimme pyörähtämässä rannalla piknikillä, mutta Manly vierailun pointtina oli kävellä siellä sijaitsevia kävelyreittejä. Reitin löytäminen osoittautui kuitenkin melko haastavaksi ja tuskin kuljimme virallista reittiä ylös. Tämän päättelimme vähän väliä eteen tulevista kylteista, joiden viesti kiteytettynä oli: Olet täällä omalla vastuulla! Maisemat olivat kuitenkin upeita matkan varrella, vaikka reitti välillä jännitikin. Itse olin onnellisimmillani nähdessäni autoista varoittavan kyltin, olimme siis ainakin päätymässä oikealle reitille. Valitettavasti olimme melko myöhään liikenteessä, joten aivan kärjessä olevalle näköalapaikalle emme lähteneet, sillä enimmäkseen minä stressasin pimeän tuloa. Tälle näköalapaikalle kulkee myös bussi, mutta koska oli public holiday, bussit eivät enää harmiksemme kulkeneet. Satamaan kävellessämme bongasimme myös jonkun sortin papukaijoja tai kakaduja. Ihan uskomatonta bongailla vahingossa tällaisia eläimiä. Onkohan Suomeen matkustavat yhtä innoissaan jäniksistä ja peuroista?

Lauttamatkalla Manlysta näimme ehkä tähän asti upeimman auringonlaskun, kun aurinko laski juuri kaupungin taakse ja Sydneyn korkeiden talojen varjot piirtyivät mustina varjoina auringonlaskun edessä.

Viimeinen päivä aloitettiin kävelyllä Hyde Parkin korkeiden puiden varjossa. Päivä oli todella kuuma, mutta puiston varjossa lämpötila pysyi siedettävänä. Puistoissa käyskentelee pitkänokkaisia lintuja. Ilmeisesti eivät ole ihmissyöjiä, sillä kanssapuistoilijat näyttivät ottavan lintujen läsnäolon rauhallisesti. Niinpä minäkään en pistänyt sen suurempaa paniikkishowta pystyyn kun lintu tuli lähelle.

Seuraavaksi oli aika tutustua legendaariseen Bondi Beachiin. No olihan se upea, valkoista hienoa hiekkaa koko rannan matkan. Ihmisiä oli paljon, mutta oli tilaakin. Kimmo tarkeni käydä kastamassakin meressä, minä tyydyin katselemaan rannalta. Täällä rannoilla on usein tuulista, joten auringossa pystyy hyvin olemaan. Pitää vaan muistaa, että auringonpaiste on polttavan kuumaa, vaikkei se sillä hetkellä siltä tunnukaan (vahingosta viisastuneena jakelen täällä näitä neuvoja). Bondi sushista haimme lounaaksi "hand roll:eja", eli sushi pötköjä. Maku oli hyvä, mutta sushin syönnin idea pieninä suupaloina kyllä kärsi. Piti kuitenkin testata, edes sen kerran todetakseen, ettei ollut oma juttu. Australiassa muuten joka kulmassa on sushipaikkoja, tai sitten se vain tuntuu siltä, kun meillä Turusta sushia saa noin kymmenestä paikasta, joista aktiivisesti käytettiin ennen lähtöä yhtä ravintolaa.

Viimeisen päivän illalla kävimme vielä kääntymässä Chinatownissa ja kahvilla. Olemme molemmat himoinneet jo pidempään kahvia, mutta instant kahvin osto tuntuu vaan jotenkin niin... Kahvin häpäisyltä. Kaipa sitä jossain vaiheessa täytyy vain ostaa.

Aika Sydneyssa oli upeaa. Nähtävää on todella paljon ja monta kertaa pitikin vain todeta, ettei neljässä päivässä vain pysty näkemään kaikkea. Lisäksi kokoajan joka paikkaan meneminen, reitin ja kulkemisen selvittäminen, tutustuminen eri asioihin ja käveleminen ovat todella väsyttäviä. Onneksi olemme iltaisin olleet todella väsyneitä, sillä hostellissamme asusti melkoisia partyanimaleja. Olen pitkään pohtinut miten kirjottaisin hostellistamme tänne, sillä kyseessähän on vain minun kokemukseni. Hostellia voisi kuvata suurena rippileirin jatko-osana (höystettynä alkoholilla esim. niillä mansikka snapseilla, joita eräs tyttö huutamalla mainosti eräänä yönä hostellin käytävällä). Pojat kutsuvat tyttöjä huoneisiinsa, jossa tytöt sitten kikattavat ja kiljuvat (tämä tapahtuu tietty keskellä yötä). Toinen hyvä paikka tähän kikattamiseen ja kiljumiseen oli muiden asukkaiden mielestä näköjään myös hostellin käytävät (myös tämä tapahtuu luonnollisesti keskellä yötä). Seuraavana aamuna kun krapula antoi sen verran myöden, että pääsi vessaan, oli siellä edellisen illan tapahtumat puinnissa tyyliin: " oh my god, it was so much fun, it was soooo funny". Voi voi, jokainen tyylillään tietty, mutta ehkä hostelli ei sopinut meille. Hostelli sijaitsi loistavalla paikalla ja kaikki toimi muuten hienosti, mutta emme ehkä kokeneet oikein sopivamme joukkoon. Ja lisäksi hostellin kaikki asukkaat tuntuivat olevan eurooppalaisia, lähinnä brittejä ja heti sen perään ruotsalaisia ja saksalaisia.

Designed by WakeUp Hostel

Sydney oli ehdottomasti kokemisen arvoinen, emme ehkä kuitenkaan saaneet sitä niin omaksemme kuin Melbournen. Saattaa johtua siitä, että Sydneyssä oli huomattavasti enemmän turisteja kuin Melbournessa. Seuraavaksi olikin aika karistaa suurkaupungin tomut jaloistamme ja hypätä jälleen yön yli matkaavaan bussiin määränpäänä pieni hippi-/surffikaupunki Byron Bay.